tisdag 16 november 2010

Lektören, redaktören och författaren

Läst manus idag. Är klar med ett och sedan är det bara att sätta igång med nästa. Det ena är jag lektör för, det andra redaktör. Skillnaden är väl på ett ungefär att lektören läser lite mer tillbakalutat och ger en något mer allmän kritik. Medan redaktören arbetar mer med manuset, lutad över det. Knådar igenom hela manuset, medverkar mer. Har större ansvar. Jobbar med författaren.
Nyss tog jag en paus i lektörandet och skrev lite på novellsamlingen. Sedan är det dags att ge sig på redaktörandet med nästa manus. Det är tur att växelbruk är min melodi.

2 kommentarer:

Peter Fowelin sa...

Håller med dig om att växelbruk är en bra grej. Å andra sidan har jag aldrig fått - eller tagit - chansen att vara enbart författare ...

Victor Estby sa...

Nej, Peter, det har ju inte jag heller. Jag försörjer mig, liksom de flesta svenska författare, på annat. I mitt fall journalistiken, redaktörandet och lektörandet.