lördag 29 januari 2011

Halka in på en boksignering

I eftermiddags tog jag mig till Söderbokhandeln på Södermalm för att köpa John Ajvide Lindqvists nya (nåja) bok "Låt de gamla drömmarna dö". Men även om boken är ett slags "klippbok" med ett mischmasch av noveller, sketcher, sommarprogram och reportage - som både risats och rosats i recensioner i de stora tidningarna - är jag nöjd med mitt köp. Bara sannsagan (?) "En dag på på slottet", där Kungen lever ett slags Truman Show-liv är värd köpet. Har hört Ajvide Lindqvist läsa den flera gånger och det är lika roligt varje gång.


Hur som helst. På väg in i bokhandeln stöter jag ihop med Nisse Larsson, legendarisk journalist, tidigare redaktör för DN:s Namn & Nytt-sida och min boss medan jag skrev kåserier där. Han är också förlagschef för det egna bokförlaget Nisses böcker. Det var i den egenskapen han med ett barnbarn i famnen stötte ihop med mig där i butiken. Det var nämligen boksignering på gång. Med glada ballonger och saft och bullar.


En av förlagets författare, Ulf Frödin, signerade sin nya barnbok "Olle boll" (med text av Klara Sandberg). En rolig och hisnande färd genom barndomens skolålder, där man kan tappa huvudet om man inte ser upp. Eller ja, det kanske inte är det sämsta heller förresten. Han var snäll nog att även signera ett ex av sin tidigare utkomna vuxenbok "Så var den dan förstörd". Och han log lite generat när jag sa att han är min favorit på dagens Namn & Nytt-sida. Vi pratade lite om läget i Mellanöstern och stod där och var lite hoppfulla innan jag hastade vidare till dagens demonstration utanför Egyptens ambassad.

4 kommentarer:

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Victor, vilken härligt flitig och meningsfull dag!

Victor Estby sa...

Ja, det var det, Eva! Det var det. Rolig och händelserik.

Kim M Kimselius sa...

Vilken härlig dag du fick Victor! Underbart. Kul med Nisse. Han hade bokbord bredvid mig på Historiska Museet i december. Han och min man hade jättekul tillsammans, har jag förstått. Jag var för det mesta iväg och föreläste. Kram Kim

Victor Estby sa...

Ja, de var roligt, Kim. Kul att du och din man också träffat Nisse.