torsdag 14 juli 2011

Lärare Estby

Nu får Estby Media ännu en gren på frilansträdet. Jag ska nämligen vara lärare på en skrivarkurs på en folkhögskola i slutet av månaden. Eftersom farsan är lärare hade jag ju aldrig tänkt att bli det själv, men senaste veckorna har jag tänkt om. Passande nog dök det upp ett tillfälle nu som jag högg på. Och eftersom jag arbetat med skrivarcoachning i alla möjliga former i över tio års tid som redaktör och lektör är steget egentligen inte särskilt långt. Jag har ju i olika grad handlett såväl några av Sveriges mest framgångsrika författare och journalister som amatörskrivare och hemlösa skribenter.
Det ska bli roligt att liksom låta den här grenen växa vidare och grönska. Spännande ska det bli. Dessutom har jag ofta längtat tillbaka till folkhögskolan sedan jag lämnade den i slutet av nittiotalet efter en skrivutbildning och en reportageutbildning. Folkhögskolor är en sympatisk skolform som koncentrerar sig på kunskap och utveckling istället för betyg. Bara det gör folkhögskolan tämligen överlägsen de flesta andra skolformer.

1 kommentar:

Granne med potatisodlaren sa...

Det är ju på din folkhögskola jag borde börjat- men nu blir det på Luleå tekniska universitet.

Jag känner en stor förväntan, och hoppas att alla som ska börja hos dig känner det samma.