söndag 20 november 2011

Novell i ny Värmlandsantologi


I fredags kväll blev jag invald i Värmlandska FörfattarSällskapet. Tidigare på dagen hade antologin "Upplevt i Värmland" presenterats på Värmlands bokmässa i Karlstad. Antologin är resultatet av en tävling som utlysts av Föreningen Värmlandslitteratur. 46 bidrag kom in. Min novell "Taxi Säffle" befanns hålla så pass hög kvalitet att den fick vara en av de fjorton novellerna som utgör boken.
Hedrande förstås allt detta för en sommarvärmlänning som jag.
När jag stod framför författarsällskapets medlemmar och berättade om mig själv glömde jag att berätta att jag ju varit redaktör för Torgny Karnstedts två senaste synnerligen Värmlandspräglade böcker. Den senaste, "Mitt namn är är Kocki", hade stor plats på bokmässan. Bland annat höll Torgny iklädd Kocki-tröja och korvgubbemössa ett välbesökt seminarium om boken och dess tillkomst. Han läste ur boken och berättade att den var lika populär i Norrland och Skåne som i Arvika med omnejd. Det visade sig så klart att de ur författarsällskapet som jag pratade med efter min presentation kände väl till Torgnys böcker, och att några till och med visste att jag varit redaktör för de här två. Torgny är sedan många år en av sällskapets mest namnkunniga medlemmar.

2 kommentarer:

Jane Morén sa...

Vad roligt, grattis Victor. Och vilket snyggt omslag.

Victor Estby sa...

Tack, Jane! Ja, jag tycker att både omslag och form var oväntat snygga.