Vårtal vid Svanskogs Valborgsfirande
(Svanudden 30 april 2016)
Jag hade äran att hålla det traditionella vårtalet i min ena hembygd, Svanskog i södra Värmland, på Valborgsmässoafton. Här kan man läsa talet:
"Hörni,
trots ett även för april ovanligt nyckfullt väder: Det våras. En tid att lämna
det gamla bakom sig och ge plats för det nya. En tid för uppbrott och nystart.
När
det vårades för tio år sedan blev jag värmlänning. Då började jag på allvar att
vistas här i Svanskog efter att ha gjort mitt första besök hos min fru Ulla Olsson i
hennes stuga, Berget, i Rållsbyn. Det började med att jag körde fel, svängde av
rätt från E18 vid Prinsekul, men svängde sedan av för tidigt, vid Grinsbyn,
stannade vid ett hus och ringde Ulla och undrade varför hon inte kom ut när jag
åkt ända från Stockholm. Nåja, jag hittade rätt till slut och kom tillbaka
våren efter.
Jag
försökte göra nytta, ta del, höra till. Nu är jag ingen särskilt händig person,
men jag åkte till Profab i Åmål, där jag köpte ett nytt hjul till skottkärran,
körde bort trasiga tegelpannor och klippte och trimmade gräs. Badade vid en av
Eldans röda naturliga sandstränder, vi gjorde strövtåg i skogarna kring
Skäggebyn och Rållsbyn. Handlade på Konsum i Svaneholm och besökte
Westernfesten vid Hudson Bay. Jag träffade min svärmor Sonja Olsson i Skäggebyn
för första gången. Klistrade mitt efternamn på Bergets brevlåda i Rållsbyn.
Läste Svanskogsbladet, PD och Säffle-tidningen. Lyssnade på Bröderna Dobermann,
Sven-Ingvars och Värmlandsradion.
Min
bild av sommaren idag är att gå upp från Rållsbysand förbi den stora linden på
"jale" och julen är att åka spark genom Rållsbyn och i ”Hålebacken” bortanför
Högstorpet.
Utan
att tänka på det, för sådant tänker man ju inte på, blev jag alltmer
värmlänning. Och när Ulla och jag framträdde hos Bengt Berg och Gun-Britt
Karlsson på Heidruns sommarscen i Fensbol för ett par år sedan tyckte Bengt att
jag skulle sluta kalla mig deltidsvärmlänning och sådant strunt. ”Victor är
värmlänning!” sa han från scenen. Och jag kan inte tänka mig en mer tydlig och
övertygande bekräftelse på ens värmlänningskap än så. Visserligen har Bengt
Berg en ytterst generös och omfamnande syn på värmländskhet. Någon frågade
honom en gång i Stockholm vad som definierar en värmlänning. ”Det räcker med
att ha tankat i Grums så är man värmlänning”, sa Bengt.
Att
Värmland är världsbäst på alla vis är inte heller särskilt märkligt för mig.
Det har jag med mig sedan barnsben. Min morfar är inte min biologiska morfar, men
den enda morfar jag haft. Dessutom är han från Deje och är en sådär värmländskt
god berättare. Så jag har växt upp med den värmländska stoltheten och
berättelser om hiskliga slänggungs- och skridskoäventyr på Klarälven och
värmländska original från tiden kring andra världskriget.
Så
kanske har jag haft lite lättare att känna mig som hemma här tack vare det.
Ett
hem ja. Ett hem är inte bara bostaden, lägenheten, huset, där man bor. Ett hem
är även grannarna, omgivningen, platsen där man lever. Där man känner sig
hemma. Gemenskap, att ta del av, att höra till. Under mina år som redaktör för
gatutidningen Situation Sthlm kunde jag uppleva på nära håll vad det gör med
människor att inte ha ett hem. Att leva utanför, ständigt vara i konflikt med
samhället, myndigheter och bostadsrättsföreningar. Ett hem är bostaden, fyra väggar,
ett tak, en dörr att dra igen om sig. Ett hem är någonstans där man kan få vara
sig själv, men ett hem är också så mycket mer än så. Därför är hemlöshet ett så
mycket bättre ord än bostadslöshet. Att vara utan ett hem är något större och
vidare än att vara utan en bostad. Och när man är utan hem är vägen tillbaka
till ett oändligt lång.
När
man kommer till en ny plats är det inte självklart att man blir välkomnad,
känner sig hemma. Men här i Värmland och Svanskog har jag känt mig hemma
direkt, såväl hos släkt och grannar som i grannskapet, landskapet. Och det
handlar inte bara om min värmländska morfar.
För
fem år sedan blev jag högtidligt invald i Värmländska FörfattarSällskapet på
Värmländska bokmässan på Värmlands museum, var med i antologin ”Upplevt i
Värmland” och i höst är jag med i en andra antologi sällskapet gett ut sedan
dess.
När
min dagsversbok ”Versting” kom ut för några år sedan blev jag generöst intervjuad
av Värmlandsradion och de flesta värmländska och dalsländska tidningar. Jag
hamnade till och med på Wermlandstidningens förstasida och kallades Svanskogbo.
När man kommit någon annanstans ifrån betyder sådant särskilt mycket. Gemenskap.
Att höra till. Samma sak har jag känt här i Svanskog från första dagen.
Och
jag har ju lärt mig att Svanskog har en stolt historia när det gäller att
välkomna utifrån kommande.
När
John Brynteson kom hem från Alaska med norra Europas största guldfyndighet fick
fattigpojken, barfotabarnet, från Dalsland inte köpa Baldersnäs herrgård. Men
Svanskogs herrgård gick det bra att köpa. Och det visade hur klokt det kan vara
att välkomna människor som kommer till ens hembygd. Klokt inte bara för dem som
kommer dit, utan också för dem som redan bor där. Vad kom inte John Brynteson att
betyda för Svanskog?
Ett
annat bevis på det här är min fru Ullas och numera även min släkting Wilfried
Hofmann, på Björkebacken i Skarbol. Jag har svårt att tänka mig en större
lokalpatriot än han. I decennier har han med stillbilds- och filmkamera dokumenterat
hemvändare, gamla träd som fälls, Svansjöarnas solnedgångar och gamla
bygdeoriginal. Han har lagt upp filmer på Youtube och hans bilder figurerar i traktens
dagstidningar. Ibland plingar det till i Ullas mailbox och där ligger bilder på
Ulla som barn. När hon, syskonen och kusinerna sitter julklädda i trappan i Wilfrieds
barndomshem och när de åker hölass. Och där finns fotografier på Svanskogs
stugor och gårdar.
Wilfried är krigsbarn från Tyskland.
Strax innan jul häromåret hade PD en intervju med honom om hans första jul här
i de värmländska skogarna. Där han i tomteluva och med snöig Värmlandsgran i
famnen berättade hur han och andra svältande barn i efterkrigstidens Tyskland
julen 1951 bussades till Sverige, ett initiativ av den lokala flyktingkommittén
och PD.
Mamman skulle ensam försöka ta hand
om åtta barn i ett sönderbombat och brutet land. Barnen fick stjäla mat för att
överleva.
När han hamnat på ett barnhem ”för
att äta upp sig” fick han möjlighet att åka till Sverige. Han kom till ett
barnlöst par i femtioårsåldern, Hanna och Adolf Gustafsson i Skarbol. Först grät han av
saknad efter sin tyska familj.
Det har hänt att Ullas mostrar och
morbröder varit i vår stuga och att vi tittat på Wilfrieds Youtubefilmer. Från mostrarnas
och morbrödernas hemtrakter, där de växt upp, arbetat och fortfarande bor. Vi har
skrattat, häpnat, mints och en och annan tår har vilat mot ögonfransarna.
En moster berättade att Wilfried när
han kom till Värmland ofta rymde från fosterföräldrarna. Då var han ännu ingen
värmländsk lokalpatriot. Visste nog inte var han hörde hemma.
Men efter några månaders vistelse i
Sverige, där han tröstades med ömhet, chokladkakor och färsk komjölk, fick han
innan återresan till Tyskland uppleva en jul med julklappar – varma kläder,
leksaksbuss och skidor. En tid pendlade han mellan Tyskland och Värmland tills
det beslöts att han tolv år gammal skulle bo här permanent. Sedan dess har han
levt och arbetat här. Han har fru, barn och barnbarn. När fosterföräldrarna dog
på åttiotalet bosatte han sig i deras hus och började på allvar kartlägga
bygden.
Nu har han samlat en rejäl katalog av
senaste sextio årens historia i Svanskog. Som han, ett för detta krigsbarn från
Tyskland som inte kände sig hemma från början, har dokumenterat och sparat åt
oss som är födda här. Vi som ofta tar vårt land och vår historia för givna.
Så jag tror att fler skulle tänka som
man har gjort av tradition här i Svanskog: Ger du något och bjuder in får du
också något tillbaka. På en plats där man vet att ge rum för det nya blir det
alltid vår igen."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar