fredag 15 oktober 2010

Inför veckans söndagsbild


Veckans bild från min briljanta fotografkompanjon José till Söndagsbilden har anlänt till min inbox. Som vanligt är det en överraskning när hans bild landar hos mig.
På bokmässan hittade jag boken "Björn Berg i Alf Henriksons sällskap", utgiven av Alf Henrikson-sällskapet. Där berättas bland annat hur Alf Henrikson fick för sig, efter en tid av samtal kring det gemensamma skapandet, att bara slänga över en bunt med verser för Björn Berg att illustrera.
José står fortfarande för excentriciteten i vårt samarbete. Och jag illustrerar hans bilder och inte tvärtom. Roligt, tycker jag. Ger mig vissa ramar att hålla mig inom, vilket gör det lättare att skriva. Och det är ju ändå min blogg och jag har den enväldiga kontrollen över slutresultatet.
Vi får se om jag någon gång kommer att behandla honom så kärleksfullt respektlöst som Alf Henrikson gjorde med Björn Berg och be José att efter eget huvud förse mina verser med "spralliga gubbar". Än så länge känns det avlägset.

Inga kommentarer: