onsdag 28 april 2010

Bra ansats, Virdborg!

Läste just författaren Jerker Virdborgs intervju med Fredrik Reinfeldt i nya numret av VI. En god ansats och bra idé att försöka diskutera människosyn på djupet. Tyvärr lite för abstrakt för att riktigt bränna till. Bra också med diskussionen om konst och politik, där det var intressant att höra Reinfeldts syn på varför politikerna står så långt från konsten. Både diskussionen om människosyn och politiken och konsten skulle behöva fortsätta. Jag irriterar mig dock på att Virdborgs resonemang klumpas ihop före och efter dialogen med Reinfeldt. Särskilt slutet blir som ett slags brasklapp. Varför inte ställa mer kritiska frågor till statsminsitern och låta honom svara på dem? Virdborg verkar ju haft tid, trots allt. Det ger ett fegt intryck. Och kanske är det för många ingångar i texten.
Bra ansats, som sagt, men lite för ofokuserat. Men jag skulle vilja läsa fler intervjuer av Virdborg. Han har egna idéer och ger ett eget avtryck (även om han inte behöver ta riktigt så stor fysisk plats i texten för det) och sådana intervjuer är alltid roliga att läsa.

2 kommentarer:

Granne med potatisodlaren sa...

De kallar det New journalism, de herrar som kliver in i sina texter och tränger bort ordens vikt. Vi har inte hunnit hit än. Ska bli kul att se vad jag tycker. Brukar tröttna om skribenten är viktigare än uppdraget.

Victor Estby sa...

Rolig analys av New Journalism! Ja, läs och se vad du tycker. Särskilt tycker jag om Virdborgs beskrivning av Reinfeldts ögon. Fattar inte hur jag missade att nämna det i inlägget. Fantastisk detalj! Fina bilder i tidningen av mästerfotografen Lars Tunbjörk också!