fredag 1 april 2011

Från KB till KB

En gång skulle jag och en vän och bokjournalistkollega på en pressfrukost Albert Bonniers förlag höll på KB. När det var fem minuter kvar och vännen fortfarande inte syntes till ringde jag. Det visade sig att hon stod utanför KB. Men inte Kungliga Biblioteket i Humlegården, utan Konstnärsbaren vid Norrmalmstorg.
- Du sa ju KB! sa hon.

För mig var det självklart att en bokjournalist uppväxt i Stockholm associerade KB i första hand med Humlegården. Sedan kom hon rusande, längre är det tack och lov inte mellan KB och KB, och något försenade klev vi in på pressfrukosten.

Imorse gjorde jag en intervju på KB i Humlegården och i eftermiddag ska jag på ett redaktionsmöte på KB vid Norrmalmstorg.

Livet går i cirklar, ibland under en enda dag.

6 kommentarer:

Kim M Kimselius sa...

Den var bra!
Kram Kim

Granne med potatisodlaren sa...

Det är väl två samlingsplatser som funnits ungefär lika länge. Baren där opponenterna i Sverige slogs för den nya konsten och huset där vårt skrivna minne vårdas.

Det låter som om du har en fin dag. Jag mötte Olof A och han var glad över dina verser.

Victor Estby sa...

Tack, Kim!

Ja, det har du rätt i, Eva. Platserna hänger nog ihop på fler sätt.

Roligt med Olov A! Han är en fantastisk redaktör. Väldigt skoj att skriva för honom och NSD.

Jane Morén sa...

Just det Victor. Jag har faktiskt inte tänkt på att de två platserna med samma initialer ligger ju så nära varandra att någon skulle kunna ta fel. PÅ KB var jag nyligen (bibl), men KB(bar)har jag bara besökt en enda gång, på 80-talet tror jag det var.

Unknown sa...

Till mitt försvar kan jag säga att jag besökt konstnärsbaren betydligt oftare än kungliga biblioteket, fast jag är en bokjournalist!

Victor Estby sa...

Josef: Ja, det finns tydligen sådana bokjournalister också. Varje dag lär man sig något nytt.