söndag 27 september 2009

Istället för bokmässan - Fundera

Bokmässan ger en massa inspiration och tankar. Men ingen ro att fundera sådär tidsödande och samhällsonyttigt som den värld vi idag lever i föraktar. Där allt ska gå snabbt, ogenomtänkt och dumt.

För att skriva böcker måste man då och då stanna upp. Fundera. Gå fram och tillbaka genom det man har skrivit och ska skriva. Inte var social, sluten i sig själv. Som Daniel Boyacioglu sa när jag intervjuade honom för ett antal år sedan: "När man är författare är man lite flummig i huvudet."

4 kommentarer:

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Efter tre dagar här längtar jag precis efter ro att fundera. Och jag tycker vi ska värna rätten att vara lite flummiga. Längtar efter att flumma och fundera.

Victor Estby sa...

Ja tänk vilket behov vi författare har av att skrota runt i tillvaron. Flumma och fundera var orden!

Jane Morén sa...

Om förvirrad är ungefär detsamma som flummig känner jag mig genast hemma:-)

Victor Estby sa...

Ja, ungefär. Förvirrad och funderande skulle man nog kunna säga.