torsdag 24 december 2009

Bort med sandlåderimmarna från TV, tack!

Rimmat på ett drygt tiotal paket till U och släkten. Tidigare har jag lagt ner mycket tid på rim och rytm, men i år har jag inte riktigt orkat. Det måste visserligen vara roligt att rimma och för dem som sedan hör rimmet, så jag har sett till att på de flesta paket i alla fall hitta ett roligt rim. Och det måste inte vara Frödingbra varje gång, men bra ska det vara.
Jag storknar varje jul när Bingolottos infantila amatörrimmare sitter och får betalt och upptar dyrbar sändningstid med sina snubblande sandlåderim. Det är den typen av program som bankar in i huvudet på svenska folket att rim är dåligt och tråkigt och att det ska vara så. De smutsar ner och skadar en mångtusenårig tradition för varje uselt rim de läser upp. Synd att SVT inte konkurrerar ut trams-TV4. Det finns ju roliga, professionella rimmare som gör sig bra i TV - släpp fram dem istället!
Det är oansvarigt att låta konkurrenten vara ensam med sin hink- och spade-TV, som i bästa fall får tittarna att må fysiskt illa.

Här ett sent rim att inspireras av, som jag skrev för en massa år sedan när jag just börjat min journalistbana och gav min drinkpysslande far en elektrisk juicepress i julklapp:

Du blir nog sur, men inte lessen
när dina dryckesvanor kommer ut i pressen.

Farsan öppnade paketet med viss bävan.

Lycka till med rimmen nu! Och skriv bra! Eller åtminstone bättre än förra året.

Inga kommentarer: