lördag 6 mars 2010

Att ge och ta textkritik

Går igenom en novell till antologin jag är redaktör för. Det är alltid lika lärorikt att se hur andra författare tar till sig respons och synpunkter. Särskilt inför mina egna författarmöten med redaktörer. Oftast är redaktören den bäste läsaren, läser texten mest noggrant och förhoppningsvis samtidigt välvilligt. Inte alltid är det så, men oftast. Det är roligt när jag som redaktör kan ge författaren insikter som gör att han eller hon kan göra texten bättre och kanske till och med kommande texter. Och kan jag lite på mina egna redaktörer är det oftast lika roligt att ta emot noggrann och genomtänkt respons. Jag har träffat en hel del författare genom åren som klagat på respons från sina förläggare och redaktörer. Ibland kan det nog handla om att skrivande människor, som de flesta andra, har svårt att ta kritik. Särskilt om den är rättvis och genomskådande. Men jag tror också att det handlar om att det brukar vara lättare för oss människor att delge andra egna orättvisor än rättvisor.

3 kommentarer:

Granne med potatisodlaren sa...

Min främsta kritiker sa alltid. Du har ett så vackert språk. Men... och så kom kritiken. Då svalde jag allt och skrev om med glädje.

Victor Estby sa...

Låter som en bra kritiker. Det gäller att hitta rätt med kritiken så att den känns konstruktiv för skribenten. Det är en svår konst, men så viktig!

Jane Morén sa...

Jag tycker den kritik du gav mig var helt suverän,generös, grundlig, konkret och positiv, tack för den!