torsdag 4 mars 2010

Dagens dagsvers: Trosfrihet

Idag kom nya numret av ST Press, med denna dagsvers av mig:

Allt färre rymmer från öppna anstalter. Mellan 2003 och 2009 har antalet avvikelser sjunkit från 239 till 40, enligt Kriminalvården.

Trosfrihet

Om nästan inga fångar faktiskt rymmer
från anstalten som inte är så sluten
blir det så klart ett rätt så stort bekymmer
för alla som har trott på fler staket
och bättre lås och ännu högre murar.
Man kan förstå att gaphalsarna surar
när de får tävla om att hålla truten.
Vad ska de tro på nu då? Ja, vem vet?
Men kanske tänker jag då att de kan
istället börja tro på människan?

2 kommentarer:

Annika Estassy sa...

Får mig att tänka på något jag hörde som barn i Frankrike, att de svenska fängelserna var så himla bekväma och slappa att svenskarna begick brott med flit bara för att tillbringa vintrarna i fängelse och slippa utgifter...

Victor Estby sa...

Kul historia! Som får mig att tänka på den där tjuven i Barbro Lindgrens "Loranga och Masarin", som kan lämna fängelset när han vill, använder det nästan som ett hotell han återvänder till på kvällen.