onsdag 10 mars 2010

Pressvisning på Stockholms vackraste bio

Var på pressvisning på Stockholms vackraste biograf, Skandia, ikväll. Fantastiskt att en sådan singelbiograf får vara kvar mitt i hjärtat av galleriagalna Stockholm. Gjorde ett jobb på biografen för tio år sedan. Då berättade dåvarande ägarna att Skandia som visat premiärer för filmstorheter som Mary Pickford och Douglas Fairbanks fått tjäna som lagerlokal under en period under åttio- eller nittiotalet. Jag minns att jag såg filmer där när biografen hette Look. Minns inte när det kan ha varit - möjligen kan det ha varit 1989 och "En fisk som heter Wanda". Roligt hur som helst att Skandia finns kvar och i så fint skick.

2 kommentarer:

Granne med potatisodlaren sa...

Vad kul med en riktig bio. Jag minns också att det för det mesta gick bra filmer på Look. Och nu tror jag att det är samma, att de smalare filmer kommer upp på Skandia.

Victor Estby sa...

Ja, SF använder den som premiärbiograf och så används den till Stockholms Filmfestival, som visar filmer för medlemmar inte bara under själva festivalen.