torsdag 4 juni 2009

Dagens dagsvers

Jag har funderat länge på att återta dagsversen i dess ursprungliga form. Dagstidningarna har i princip tappat konstformen, trots att den borde vara idealisk för dem i dessa snabbkommenterande och utrymmestrånga tider. Därför tänker jag här på bloggen publicera en dagsaktuell vers varje dag. Det är i alla fall ambitionen.

Idag kom ST Press (http://www.stpress.se/), statstjänstemännens facktidning, där jag skriver dagsvers i varje nummer sedan snart nio år. Tyvärr ligger verserna inte på tidningens hemsida. Därför bjuder jag på den här för alla som inte har tillgå¨ng till papperstidningen:

Synskadade Marie-Louise Jungelin fick inte jobb på Försäkringskassan. I höst prövas ärendet i arbetsdomstolen, skriver ST Press.

För syns skull

När normen ska få oss att passa
i mönster som bara är kassa
så kan man väl grubbla en del på
vems syn som det mest verkar fel på.

(ST Press nr 8 2009)

Jag har en idé till en nyskriven dagsvers också , Vi får se om jag hinner få till den innan dagen är slut.

Ett lästips: Erik Almqvists briljanta intervju med Iprenmannen Johann Neumann i senaste numret av Filter (http://www.magasinetfilter.se/artiklar/filter-8-09-ute-nu!.aspx). Det är sällan man läser sådana fantastiska livshistorier och som är så gripande och roligt skrivna. Här ett citat ur intervjun (om när Johann bodde på en bordell och låg i ett hörn av samma sovrum där de prostituerade tog emot kunderna. Johann berättar om hur rått männen betedde sig): "Jag hade ju sett djuren betäcka varandra på gården. Till och med de var mer finurliga."

Inga kommentarer: