onsdag 22 februari 2017

På nytt jobb hos Bokdagar i Dalsland



Bokdagar i Dalsland är sedan 17 år tillbaka en imponerande verksamhet med litteraturevenemang sommartid, vår och höst. Mycket omtalad och omtyckt bland författare och andra i bokbranschen i hela Norden. Och med en nordisk novelldag varje vår. Förutom att vara ett centrum för nordisk litteratur, med författarbesök och stipendiater från grannländerna, driver man också en skrivkurs för nyanlända, Nya Röster.
Bakom Bokdagar i Dalsland står den för den svenska och nordiska litteraturen passionerat brinnande Anita K Alexanderson och en massa andra kunniga och engagerade i Dalslands Litteraturförening. Jag har följt Bokdagarna under många år och besökt ett antal av evenemangen, har framträtt på Bokdagarna på sommaren tillsammans med min fru Ulla Olsson och ska framträda på Nordiska Novelldagen i Åmål 18 mars och arbetar som skrivkursledare i Nya Röster-projektet sedan dess start 2016. Och nu har jag fått det mycket hedersamma uppdraget att i samarbete med bland andra Anita jobba vidare med evenemangen som ansvarig för dem. Jag kommer från och med mars att tillbringa en stor del av min tid i Nordiska Litteraturhuset i Åmål, på Bokdagar i Dalslands kansli. Där jag kommer att ha mitt kontor och där jag förhoppningsvis även emellanåt får tid till eget skrivande. Ett finare jobb kan man knappast få.

Inga kommentarer: