lördag 16 januari 2010

Sveriges mest produktive författare hyllas

Läste en klysch- och adjektivspäckad och förmodligen alldeles för snabbt skriven intervju med Sveriges mest produktive författare Kjell E Genberg i gårdagens DN, som gratuleras till att fylla sjuttio år. Om det nu inte var något slags felriktad hyllning till Genbergs författarskap med sina ofta hastigt hopkomna 240 böcker (!). En sådan takt ger ju inte direkt utrymme för finlir. Men intervjun i DN tar sig i slutet, läs bara:
"En sak som han dock medvetet låtit bli att ta reda på är hur det egentligen ser ut i Tombstone, Arizona, där hans mest kända hjälte Ben Hogan upplevt så många äventyr.
- Jag ville inte förstöra min inre bild av hur det ser ut. Min fantasi bygger på svartvita matinéfilmer och trots att jag fick ett stipendium från Författarförbundet för att åka till USA åkte jag aldrig till Tombstone."
Grattis, Kjell, som jag och farsan brukar ha som bordsgranne på Världens längsta bokbord!
Foto: Författarcentrum

Inga kommentarer: