måndag 7 september 2009

Jag ratar Bokmässan


För första gången sedan 2001 åker jag inte till Bokmässan i Göteborg. Jag anammar många etablerade författares inställning: Jag åker inte till Bokmässan om jag inte har kommit med någon ny bok.

2001 lyckades farsan och jag med konststycket att åka till Bokmässan som författare utan att ha fått ut en enda bok (jo, farsan hade i och för sig flera år tidigare fått ut en tunn lärobok, som jag inte riktigt räknar i sammanhanget). Vår första bok, ungdomsboken "Beskjuten", kom ut först senare samma höst.
Året efter kom vår andra bok, ungdomsboken "Jagad". Då hade vi vårt första miniseminarium på mässan. Samtidigt som Noam Chomsky fyllde Scandinavium intill. Tror jag och farsan hade sex åhörare i ett rum för 300 pers.

Sedan har vi varit nere både med och utan nyutkomna böcker. Haft fler miniseminarium, varav ett för ett par-tre år sedan var fyllt till bristningsgränsen och vi sålde slut på alla våra böcker i ett nafs.
Det är en fest och det hör till att ta minst en öl i skybaren på 23:e våningen och mingla i baren på Park Avenue någon av kvällarna. Förutom att man träffar på en massa intressanta människor och böcker på mässan.

Men i år sitter jag istället hemma och skriver. För om ingen gjorde det skulle det inte bli så mycket bok att mässa om. Ni läsare, skrivare och branschfolk som åker ner hoppas jag har kul. Vi ses där något annat år framöver!
För er som åker ner för första gången, här har ni en bra guide, på Petras bokblogg En annan sida.

2 kommentarer:

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Jag slet med frågan - men vi fick tillfälle att ha ett framträdande på SFF-scenen och ett på Nallescenen, Annica och jag. Men det är första gången på länge vi inte har ett miniseminarium så egentligen - jag kanske borde spara pengarna och vara hemma. Samtidigt är det ju så kul att träffa vänner och spana på alla böcker och lyssna på seminarier. Nä...det blir en mässa för mig i år också!

Victor Estby sa...

Ni har ju en nyutkommen bok, så det förstår jag att ni åker ner. Förmodligen kommer jag att få stunder när jag ångrar mig - det är ju väldigt trevligt med mässan, som du skriver. Men jag står fast vid mitt beslut och är ståndaktig. Farsan får representera oss - han håller ju i en scen så även han förenar nytta med nöje.