fredag 30 april 2010

Gatsmart på Östermalm

Jodå. Intervjun blev av och blev lyckad. Och så stiftade jag bekantskap med ännu ett gatukök på Östermalm. Vi måste sluta träffas så här. Satt sedan på en parkbänk på Karlaplan och klämde i mig min hamburgare och tänkte på en krönika jag skrev en gång. Den började så här: "Det är lika långt från Jan Guillous felparkerade bil som från bänkarna på Karlaplan till Systembolaget i Fältöversten."
Noterade sedan på vägen till tunnelbanan att platsen framför Fältöversten fått ett rätt träffande namn.

3 kommentarer:

Granne med potatisodlaren sa...

Det borde stå Bodil Malmstens plats. Ingen har som hon skrivit om Fältöversten.

Victor Estby sa...

Poäng!
Men man får väl inte platser uppkallade efter sig förrän man är död, å andra sidan? Och Bohman hade de väl svårt att knöla in någon annanstans. Fast jag tycker att om de nödvändigtvis skulle uppkalla en plats efter en av de mest meningslösa politikerna i svensk historia hade de väl kunnat välja en bakgård eller någon annan stans där så många som möjligt slapp se hans namn.

Granne med potatisodlaren sa...

Eller en plats där ute i skärgården där han sprang omkring med sin Morakniv och höll sommartal.

När han var ekonomiminister var han min chef ett tag. Då fick vi stora goda blå tårtor från ett kondis på Söder. Blåbär. Mundebo som tog över som chef skickade upp tårtor med blandad frukt.