torsdag 9 juli 2009

Ungdomar danshyllade Michael Jackson


Här bjuder jag och en av mina absoluta favoritfotografer José Figueroa på ett nyhetsjobb vi gjorde igår. Varsågoda:

Hyllningarna till Michael Jackson har dansat in på Stockholms gator. Igår kväll arrangerade Bounce Streetdance Company en tribut till Michael Jackson med hjälp av närmare 200 dansintresserade ungdomar från Stockholm och andra svenska storstäder. Ungdomarna fick en halvtimme på sig att gruppvis lära sig dansstegen till Michael Jacksons låt ”Beat it”.

När musiken sedan drog igång på Sergels torg, Centralen och Stureplan fick de under tre minuter per plats visa de överraskade förbipasserande åskådarna vad de lärt sig.

I söndags la Bounce ut en uppmaning på sin Myspacesida att det behövdes minst hundra dansare för en gatudanshyllning till Michael Jackson. På onsdagskvällen hade nästan 250 dansande ungdomar anmält sitt intresse.

Anton Ewald var en av de första att anmäla sig. Han är nöjd med sitt och danskamraternas uppträdande på Centralen.

– Absolut. Michael Jackson har varit en stor inspirationskälla för mig och de flesta dansare. Om jag inte sett ”Bad” på MTV hade jag inte börjat dansa.

Självlärda dansaren Denis Porodic fick reda på evenemanget via SMS. Han upptäckte också Michael Jackson och Moonwalken via MTV. Denis Porodic ler lyckligt efter Centralen-uppvisningen:

– Man måste vara med, man måste vara med, säger han. Det här var kul, det här var kul.

Foto: José Figueroa

* Se uppträdandena på Youtube här och här.

Inga kommentarer: