fredag 26 juni 2009

Elsa Grave - scannerns första uppgift


Elsa Grave. Så coolt namn på en poet. Och förstås ännu coolare på engelska. Dödspoeten Elsa Grave. Smaka på den!

Läser denna svenska poetikon efter dagens andra diskning. Inte har jag fått något skrivet idag, förutom här på bloggen. Det är för varmt. Michael Jackson har ju dött. Jag har ju installerat en skrivare. Konstigt att man alls får något skrivet när det finns så många bra anledningar att inte göra det.
Här kan ni läsa en av Graves odödliga dikter (från diktsamlingen "Isdityramb" från 1960), medan jag ska försöka få något skrivet, trots allt:

Besök


Jag var gäst
hos min själ
i natt
och min själ
var ett främmande hus
och obekanta gick
i vita trappor
och stod på lur
i korridorer utan fönster
och på avstånd talade en röst
långt inne i ett rum
vars dörr jag aldrig fann.

Jag trodde det var min röst
men när den ropade
mitt namn
var det en främlings
och jag gick förbi långt borta
rummet där någon
ropade mitt namn.

Inga kommentarer: