fredag 12 juni 2009

Lyxig dag i frilanslivet

Lyxig dag idag. Träffade en av mina gamla favoritfrilansare från min tid som redaktör. Han sitter på ett prydligt frilanskontor med rejäl takhöjd högst upp i ett hus mitt i centrala Stockholm. Det är en fin människa, han förbarmade sig över en fattig nybörjarfrilansare och bjöd mig på ett utomordentligt kött-och-potatisställe över gatan. Vi hann precis äta upp innan skyfallet drog in över Stockholm. Kaffet intogs inomhus.

Han fick mig att börja tänka på att man ska försöka tänka varje dag på vilka saker man kan vara nöjd med i sitt liv. För det finns det ju en del. Och han fick mig att känna mig ännu mer nöjd med att vara frilansjournalist. Det finns ju en vila i det, trots allt. Jag låter inte för mycket Mia Törnblom, nu va?

Sedan åkte jag hem och fick lite tidningsskrivet och mailat. Diskat. Städat.

Nöjd med min dag.

Läser just nu begåvade författaren Jens Liljestrands "Paris-Dakar". Den är förbannat svart, men man bläddrar vidare ändå. Han är nominerad till SR:s novellpris. Inte dåligt, det heller.

Inga kommentarer: