tisdag 30 juni 2009

Har du mött Ivar Lo?


Ivar Lo-Johansson är en författare som berör. I boken ovan berättar 30 författare om personliga möten med Ivar Lo. En del har träffat honom i egen hög (eller låg, han var ju rätt kort) person, andra har mött honom genom hans böcker. Själv har jag inte mött honom mer i personlig form än att jag sett honom på håll kring Slussen något år innan han dog. Jag har för mig att det var på hans väg till brevlådan, men jag kan minnas fel. Och så har jag besökt hans arbetslya som efter hans död gjorts om till museum.

När jag gick en skrivarkurs på en folkhögskola för drygt tio år sedan hade vi stadsvandring på skolschemat. Under en av dessa vandringar hamnade vi utanför Ivar Lo:s hus på Bastugatan. Läraren pekade på en av portarna och sa:
- Ja, och här bodde alltså Ivar Lo-Johansson.
Jag hade nyligen varit i hans arbetslya som gjorts om till museum och pekade på porten bredvid.
-Nej, där bodde han, sa jag.
Läraren gick fram till den port han själv pekat ut och tittade in på namnskylten i portuppgången.
- Jodå, här var det. "Johansson" står det här.
- Å andra sidan finns det ju rätt många som heter Johansson, sa jag.

Jag har också mött Ivar Lo genom hans böcker. Starkast intryck gjorde förstås de självbiografiska "Journalisten" och "Författaren". I den senare skriver han bland annat om Harry Martinson, som ideligen måste tvätta händerna när de är ute och promenerar och om Nils Ferlin, som han kallar "Den steppande poeten".

Min blogg- och författarkollega Eva Swedenmark kallar Ivar Lo i sin tur "den lille arge farbrorn" efter den kontakt hon haft med honom när hon var redaktör för tidningen Fönstret.
Är det fler som har minnen av Ivar Lo? Dela gärna med er av dem här i så fall.

Inga kommentarer: