måndag 31 augusti 2009

Borgholm by the book


Borgholm bjöd på sol, sommarblå himmel, loppmarknad och säsongsbetonade glassiga, glada reklambudskap.


Frågan är om inte det här är Sveriges vackraste bokhandelsentré. Och butiken är nästan lika vacker inuti. Men varken Barbro Lindgrens eller Johan Theorins senaste böcker i skylten. Dock en hel vägg med Theorins "Nattfåk" när man väl gått in i butiken och med stor text förkunnande att detta är en lokal författare. Förstår inte varför man inte skyltar med Lindgrens bok. Visserligen är det ingen deckare eller spänningsroman, men den är ju alldeles nyutkommen. Även om jag inte läst den är Barbro Lindgren alltid Barbro Lindgren och en av våra största författare. Hade jag varit bokhandlare i Borgholm hade jag köpt upp mig på ett stort lager enbart för skylten och haft ett stort porträtt på henne.

Nu blev det lite andra böcker istället. Tony Samuelssons "Arbetarklassens bästa partytricks" på rea till exempel. Har skamligt nog inte läst den än. Men när jag är klar med några böcker jag måste läsa av arbetstekniska skäl ska jag plöja den. Efter att jag läst ut Carl-Johan Vallgrens "Kunzelmann & Kunzelmann", som jag också kommit en bit in i. Hittills är den lovande.

Inga kommentarer: