fredag 28 augusti 2009

Manifestfesten fortsätter

I dagens Expressen fortsätter Agneta Klingspor, och i dagens DN Sara Gordan (tyvärr bara i papperstidningen), debatten om litteraturen. Båda motmanifestörer och båda tar frågan vidare åt varsitt håll. Nej, det blev inte bara pajkastning och som jag skrev tidigare kan nog folk från båda manifestgängen hålla med varandra på flera viktiga punkter.

Genrelöshet förespråkar Gordan. Låter sympatiskt, men kanske lite väl utopiskt?

"Diskussion om det litterära klimatet, marknaden, förlag och bokhandel är en helt annan diskussion.", skriver Klingspor. Fast är det det? Hänger inte allt detta ihop? Är det inte exempelvis så att möjligheterna är så enormt mycket större att uppmärksammas och kunna leva på sitt författarskap om man skriver deckare än om man skriver traditionellt berättade fiktionsromaner? Jag kan inte tro att det bara är så för att alla bara vill läsa deckare (även om jag själv gillar att läsa och skriva den typen av böcker också). Och det tror jag inte att Agneta Klingspor tror heller. Sedan ser jag det första manifestet mycket som ett uppkäftigt "här kommer vi"-finger mer än att försöka stänga litteraturen för manifestörerna själva eller för andra författare.

Inga kommentarer: