torsdag 27 augusti 2009

Manifestfest

Lördagens manifest i DN följdes av ett till - mot, förstås. Så är en litteraturdebatt startad. Heja! Jag kan tycka att båda lägren har poänger. Klart att formexperimenten och deckarna tagit plats och fokus från de ickedeckande ickeformexperimenterande romanerna. Klart att berättandet behöver få sig en skjuts. Men jag gillar även deckare. Jag läser deckare och skriver gärna spänningstexter. Formexperiment är väl kul för dem som gillar att läsa och skriva det. Klart att alla ska få skriva som de vill. Deckarförfattare, formexperimenterare och berättande manifestskrivarförfattare. Något som slår mig är hur arga så många författare och läsare kan bli av att ett gäng författare berättar hur de vill skriva. På ett sätt är motmanifestet ett motmanifest. På ett annat sätt är det inte det. Utan ett manifest bredvid det första manifestet. Ännu fler författare som berättar hur de ska skriva och vad.
Nu återstår bara för författarna att skriva de där utlovade böckerna också. Jag väntar med spänning på att få läsa.
Och jag hoppas att debatten fortsätter också. Uppfriskande!

Inga kommentarer: