tisdag 4 augusti 2009

Min dator är min skrivarborg


Läser en rolig artikel i dagens Aftonbladet. Ibland förstår nog inte kvällstidningarna hur roliga de är. Eller så har de räknat ut en humorkoefficient eftersom de har siffror på allt annat kring tidningsproduktionen för att sälja maximalt med tidningar.

I alla fall handlar artikeln om författarna ("Dinosaurierna", som AB kallar dem) Jan Guillou, Ulf Lundell och Klas Östergren. De fortsätter envist att skriva på skrivmaskin och vägrar dator. Det är inte det roliga. Inte heller att deras kollega Kerstin Ekman, 75 år, äldre än alla tre, i samma artikel berättar att hon skrivit på dator sedan åttiotalet. Nej, det roliga är att ingen av de tre manliga skrivmaskinsskrivande författarna är över 65 (Guillou är 65, Lundell 59 och Östergren 54) och att man i en ytterspalt intervjuar PRO:s datalärare, som får ge sina bästa datatips.

Jag tycker skrivandet är tillräckligt svårt och komplicerat utan att behöva göra det ännu svårare och ännu mer komplicerat genom att skriva på skrivmaskin. Även om jag varit lika stark som Guillou är på en bild i tidningen och kunnat bära skrivmaskinen på höften som en annan westernrevolver.

Min dator är mig en väldig borg, den är mitt vapen trygga, för att pastischera (heter det så?) en annan gammal författargubbe: Martin Luther.

Inga kommentarer: