torsdag 13 augusti 2009

Tillbaka i stipendiestugan

För två år sedan var jag den första att tilldelas Nyhyttans författarstipendium. Stipendiejuryn består av Nyhytteborna tillika författarna Sven Olov Karlsson och Lars Gustafsson. Stipendiet består av några veckors vistelse i en skrivarstuga på Sven Olov Karlssons gård i västmanländska Nyhyttan. Förra året fick författaren och lastbilschauffören David Ericsson stipendiet.
I år vet jag inte vem som har fått det. Men jag vet att stipendiaten gjort sig illa i benet och inte har utnyttjat stipendiet än, vilket görs med allra störst fördel under sommaren. Därför fick jag nu tillfälle att åter åtnjuta den vackra, stilla Nyhyttemiljön och tystnaden och ron som storligen gynnar både nattsömnen och skrivandet. Sedan ligger stugan praktiskt nog inte alltför många mil från en festival jag besöker den här helgen med journalistisk baktanke.

Förra gången fick jag två noveller skrivna här. En av dem lyckades jag ofrivilligt radera under vistelsen. Den andra ingår i novellsamlingen jag jobbar på.

En vardera av de tidigare årens stipendiaters böcker sprider ännu lite mer författarair åt stugan.

Inga kommentarer: