tisdag 18 augusti 2009

Köpte Gullberg, Nilson och Runeberg idag

Alfa Antikvariat i hörnet Drottninggatan/Olof Palmes gata ligger numera bara på Olof Palmes gata. Och är mindre. Men har ändå en del böcker kvar. Hittade Johan Ludvig Runebergs "Fänrik Ståls sägner", Ruben Nilsons "Vår vackra värld" och Hjalmar Gullbergs samlade verk. Dock insåg jag först när jag kom hem att det saknades ett band. Och självklart ett band jag gärna ville ha med "Terziner i okonstens tid" bland annat. Slarvigt av mig att missa det. Men jag får väl köpa det i efterhand. Nästan inga antikvariat på nätet har ens så många band som fem.

Terzin är ett versmått, som Dante Alighieri använde i "Den gudomliga komedin" bland annat. Min blogg- och författarkompis och -kollega Eva Swedenmark, som nyligen berättade på sin blogg att hon kommit över Alf Henriksons "Verskonstens ABC" gratis i sitt bryggbibliotek vet precis vad en terzin är. För er som inte vet är detta två terziner som inleder Hjalmar Gullbergs dikt "Sommarpastoral":

Den sjö är vackrast som ett svanpar vaktar
och himlen blåast när den sky ses blänka
vars avbild i sin spegel de betraktar:

en vit svan, ensam hanne eller änka
som låter sig fördrivas utan vrede.
Kvar finns ett privilegium att kränka,

Hajar ni principen? Dikten liksom bara ramlar på och är ett effektivt versmått för längre, berättande dikt.

Inga kommentarer: