fredag 21 augusti 2009

Jodå - Joe Hill!

Nu har jag haft ro och tid att läsa klart Joe Hills novellsamling "Vålnader". Lite ojämn, ett par-tre noveller inte särskilt engagerande i personer eller story. Men annars höll den mig i ett säkert, isfingrat grepp. Fantasifullt och ryggradskrypande rakt igenom. Inte konstigt att han fått skräckmästaren Cliver Barkers pris två gånger (!).

Sedan hade boken något jag är svag för: En extra novell som varken räknades med på baksidan eller som fanns med i registret. Ett dolt spår. Som ett dolt spår på en skiva som man tror är slut, men som plötsligt bryter tystnaden. Spöklikt och omskakande.

Nej, nu ska jag slå mig ner i soffan med en god whiskey och titta på en skräckfilm. Tänkte mig Mary Shelleys "Frankenstein" med Robert De Niro som monstret. Kan vara passande en sådan här kväll, när de mörka höstvindarna har börjat dra fram runt huset.

Inga kommentarer: